Lumon ja Hilti ON!Track

Kalustonhallintapalvelumme toi kaivatun ryhtiliikkeen Lumonin työkalujen hallintaan

Please enter alternative text here (optional)

Lumonissa havahduttiin tilanteeseen, jossa asentajien työkalujen hankintaprosessi ja  hallinnointi ei ollut kunnolla kontrollissa. Hilti ON!Track  -digitaalinen kalustonhallinta toi rotia ja tehoa kokonaisprosessiin.

Lumon yhtiöt on parvekejulkisivu- ja terassituotteiden myyntiin, valmistukseen ja asennukseen keskittynyt kansainvälinen konserni, jonka yli miljoona asiakasta ovat tehneet yhtiöstä markkinoiden johtavan parvekelasi- ja kaidevalmistajan. Kasvuvauhti on ollut kovaa niin kotimaan kuin ulkomaan markkinoilla.
– Yhtiömme on ollut jo pitkään positiivisella kasvu-uralla ja näyttää siltä, että nousujohteinen trendi jatkuu edelleen, hankintajohtaja Antti Aholainen kertoo.

Lumonin kantavana ajatuksena on pitää koko tuotantoketju omissa käsissä valmistuksesta asennuksiin saakka. Asennusten osalta se tarkoittaa, että asennustöitä tekee koko Suomen kattavasti kehityspäällikkö Olli Hartikaisen mukaan noin parisataa asentajaa, jotka luonnollisesti tarvitsevat päivittäisessä työssään ensiluokkaisia asennustyökaluja ja -laitteita. 

Wanted! ryhtiliike kalustonhallintaan

Aholaisen mukaan Lumonissa havahduttiin muutama vuosi sitten tilanteeseen, jossa yhtiön kalustonhallinta ja -hankinnat hoidettiin ilman kunnollista kontrollia.
– Taustalla oli tyypillinen kasvuyrityksen tilanne, jossa työkalujen hankinnat, niiden hallinnointi ja omistajuus olivat jääneet nopean kasvun jalkoihin. Meiltä puuttui kattava kokonaiskuva siitä, millaisia työkaluja meillä oli käytössä ja kenen käytössä ne olivat. Hankintoja tehtiin tarpeeseen, mutta heppoisin perustein, mikä luonnollisesti nosti vuosittaisia hankintakustannuksia.

- Työkalujen ja -laitteiden hankintakulttuuri kaipasi kehittämistä. Jos laitteeseen tuli vika, ostettiin tilalle uusi, huoltoja ei hoidettu järjestelmällisesti ja takuukorjauksetkin jäivät usein hyödyntämättä. Oli päivänselvää, että koko prosessi oli saatava paremmin haltuun, Hartikainen lisää.

Please enter alternative text here (optional)

24/7 digitaalinen näkymä koko laitekantaan

Lumonilla alettiinkin pohtia, oliko ylipäätään järkevää omistaa koneet, laitteet ja työkalut itse vai olisiko leasing-palvelu kustannustehokkaampi vaihtoehto.
– Päädyimme Hilti ON!Track -kalustonhallinta- ja käyttöomaisuuden hallintapalveluyhdistelmään, joka tarjosi meille joustavuutta ja läpinäkyvyyttä digitaalisella palvelullaan. Käynnistimme yhteistyön koneiden ja laiteiden leasingin osalta ja otimme kylkeen mukaan kaluston digitaalisen seurannan, Aholainen valottaa.

Hartikaisen mukaan ensisijainen tavoite oli selkeyttää ja supistaa työkaluvalikoimaa.
- Lumonilla on kahdenlaisia asentajia: projektiasentaja asentaa tyypillisesti parvekejulkisivuja sisältäen parvekelasitukset ja -kaiteet, sekä kuluttaja-asentajia, jotka asentavat kaikkia Lumon-tuotteita ja tarvitsevat siksi työssään monipuolisempia työkaluja. Niinpä määrittelimme yhdessä Hiltin kanssa molemmille asentajatyypeille perustyökalusetit, joilla he pärjäävät päivittäisissä työtehtävissä. Lisäksi meillä on yhteiskäyttötyökaluja, joita asentajat voivat tarvittaessa kuitata käyttöön Hilti ON!Track -digitaalisen palvelun kautta. Se sujuvoittaa asentajien työtä, sillä he voivat tarkistaa vaikkapa kännykällä vapaiden laitteiden tilanteen. Konsernitasolla se puolestaan tarkoittaa, että meillä on jatkuva 24/7 näkymä koko laitekantaamme.

- Kokonaisuudessaan digitaalinen palvelu on tuonut lisää tehoa perusprosesseihin ja mikä parasta, läpinäkyvyys on lisännyt myös yksittäisen käyttäjän vastuuta huolehtia hyvin kuittaamastaan työvälineestä. Viallisten laitteiden korjauskustannukset ovat näin ollen alentuneet merkittävästi, Hartikainen lisää.

Hilti ON!Track on lisännyt yksittäisen käyttäjän vastuuta huolehtia hyvin työvälineistä.

Lumonin Antti Ahonen on tyytyväinen Hilti ON!Trackin tuomaan muutokseen
työkalujen- ja laitteiden hankintakulttuurissa.

Please enter alternative text here (optional)

Yhteistyö pelaa

Päivittäisellä tasolla on tärkeää, että viestintä Lumonin ja Hiltin välillä toimii.
– Työnjohtajatasolla on Hiltillä nimetyt yhteyshenkilöt. Konsernitasolla käymme säännöllistä vuoropuhelua ja tapaamme Hiltin kumppanitapaamisissa, joissa käymme läpi yhteistyön eri osa-alueita ja tuoteuutuuksia. Annamme itsekin aktiivisesti vinkkejä Hiltille tuotteiden kehitystarpeista. Näin pysymme tuotekehityksen näkövinkkelistä puolin ja toisin aallon harjalla, Aholainen toteaa.

Työtyytyväisyys parantui

Voisi kuvitella, että keskitetty työkalujen ja -laitteiden hankintamalli olisi aiheuttanut muutosvastarintaa, mutta Lumonin kokemus on päinvastainen.
– Toki se, ettei asentaja voikaan enää itse ostaa poraa, aiheutti alkuun pientä kitkaa, mutta nyt henkilöstömme tuntuu olevan tyytyväinen uuteen tapaan toimia. Digitaalinen verkkopalvelu on saanut kiitosta helppokäyttöisyydestään ja työmailla ollaan tyytyväisiä siihen, että työkalut ovat hyvässä kuosissa, eikä niiden etsimiseen ja hankkimiseen ole tarpeen käyttää ylimääräistä aikaa. Viimeisin henkilöstötyytyväisyyskyselymme oli tästä hyvä indikaattori, sillä vain muutama palaute liittyi työkaluihin ja koneisiin, Hartikainen kertoo.

Jaa