JÄLKIASENNETUN RAUDOITUKSEN SUUNNITTELU
Raudoituksen suunnittelukeskus
Lyhyempi ankkurointipituus
Tämä on kaikkein yleisin jälkiasenteisten raudoitusten soveltamisen luokka ja se sisältää uusien komponenttien liitännän nykyiseen rakenteeseen.
Rakennebetonin rakennusstandardien mukaan esiasennettujen tankojen sidoslujuus on rajallinen silloinkin, kun betonipeitteen paksuus on huomattava.
Sen vuoksi joillakin alueilla (esim. seinissä, joissa ankkurointipituus on usein rajallinen) käytetään hitsattua poikittaisraudoitusta tai koukkuja käytettävissä olevan ankkurointipituuden lyhentymisen kompensointiin.
Tutkimuskumppaniemme kanssa toteuttamamme tutkimus on osoittanut, että Hiltin liimalaastilla ankkuroitujen tankojen sidoslujuus on paikalleen valettuja tankoja suurempi asianmukaista betonipeitettä käyttäessä.
Hilti HIT Rebar -suunnittelumenetelmä hyödyntää tätä suurentunutta sidoslujuutta, jotta saavutettaisiin jopa 70% lyhyempi ankkurointipituus sopivaa betonipeitettä käytettäessä rakennusstandardeissa mainittuihin lukuihin verrattuna.
Eurocode 2 solution
Hilti HIT rebar design method
Jäykät liitännät suorilla tangoilla
Jäykkiä liitäntöjä kestämään tarvitaan koukullinen tai taivutettu tanko, esimerkiksi laattojen ja seinien väliin, palkkien ja laattojen väliin, palkkien ja seinien väliin, pylväiden ja perustojen väliin.
Mutta meillä on ratkaisu.
Olemme tutkineet yhteistyössä Münchenin teknisen yliopiston ja Beirutin amerikkalaisen yliopiston kumppaniemme kanssa, miten suoria teräksiä voidaan käyttää jäykissä liitännöissä. Ratkaisumme perustuu ristikkomalliin.
Leikkausteräkset
Leikkausvahvisteita käytetään pääosin vanhojen rakenteiden, myös siltojen, kunnostukseen ja vahvistamiseen.
Hilti on keksinyt uuden ja helpomman tavan lävistysraudoituksen käyttöön laittamalla ankkurit sisään vain laatan alapuolelta. Tämä voidaan toteuttaa Hiltin vetoankkureilla HZA-P, jotka liitetään pylvään suunnassa kalteviin porausreikiin Hiltin laasteilla.
Tämä on paljon helpompi kuin jälkiasennettujen lävistystankojen perinteinen menetelmä, jossa työstetään samanaikaisesti sekä laatan ylä- että alapuolta poraamalla reiät laatan läpi. Tämä voi olla vaikeaa, sillä laatan peite täytyy irrottaa ja useimmissa tapauksissa yläpuoleen ei päästä työstöä varten.
Eurocode 2 solution
Hilti design solution
Betonipeite
Hilti on kehittänyt ainutlaatuisia leikkauskitkaratkaisuja sillankansien päällysteille.
Nykyisen betonin päälle valetaan usein uusi betonikerros rakenteen vahvistamiseksi tai korjaamiseksi. Näiden suunnitelmien kriittinen osa on sisäisten leikkausjännitysten siirtyminen liitännän poikki uuden ja vanhan betonin väliin.
Olemme kehittäneet suunnittelumenetelmän, jolla lasketaan leikkausvoiman todellinen siirtyminen näissä rakenteissa – ottamalla huomioon liitännän poikki sijoitetun leikkausteräksen koheesio, kitka ja leikkausvastus. Sen etuja ovat:
• Yksinkertainen ja luotettava soveltaminen erilaisissa olosuhteissa
• Rakenneosan monoliittinen käyttäytyminen taataan
• Leikkausvoimat siirtyvät luotettavasti, vaikka liitäntä halkeilee
• Laaja valikoima sovelluksia
• Vähennä ankkurointipituuden vaatimuksia
Eurocode 2 solution
Hilti design solution
PIKALINKIT
Jaa